Entreprenörskap och digitala förmågor – Artikel på Di Debatt

Entreprenöriellt lärande genomsyrar science centers verksamhet, exempelvis genom förankring i skolprogram. SSC är med i Skolverkets nationella nätverk för organisationer som arbetar med entreprenörskap i skolan och driver varje är ett utvecklingsprojekt med finansiering från Skolverket. Vi delar också Kungliga ingenjörsvetenskapsakademin – IVA:s vision om en nationell kraftsamling för entreprenörskapets utveckling i Sverige och behov av en ny strategi för skolans arbete med detta. IVA:s Entreprenörskapsakademi har genomfört en nationell turné, där science centers regionalt eller SSC har deltagit på flera orter. Entreprenörskapets betydelse och roll i skolan samt effekter i utbildningen har sammanfattats av IVA.

Skolhackathon med Minecraft startade ursprungligen av Technichus Science Center, Bron Innovation och Ung Företagsamhet i Västernorrland. Det skalades sedan upp till ytterligare tre regioner genom SSC:s Entreprenörskapsprojekt för 2021. Projektet växte ytterligare, och 2024/2025 deltog hela 10 regioner i samverkan mellan science centers lokalt och Ung Företagsamhet regionalt. Det är numera en nationell tävling där eleverna får använda sina kunskaper inom exempelvis teknik, matematik, naturvetenskap och samhällskunskap för att skapa innovativa lösningar på verkliga problem i en kreativ, engagerande, och för dem välkänd, miljö.

Vi lyfter nu, tillsammans med Ung Företagsamhet i en debattartikel i Dagens industri, att vi behöver ge alla barn och unga rätt förutsättningar att stärka sina kunskaper inom grundläggande digital kompetens och STEM-ämnen (vetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik). Genom entreprenöriell undervisning får eleverna omsätta sina kunskaper praktiskt och på sina egna villkor, vilket skapar en större relevans och förståelse. Det är av största vikt, både på individnivå och för att Sverige ska fortsätta vara ett ledande innovationsland där alla får samma möjligheter.